Voor bijna een decennium, heeft Spada ontwerpen gemaakt voor Zagato, met inbegrip van de Lancia Flavia, Lancia Fulvia en de Lamborghini 3500 GTZ. De Alfa Romeo Junior Zagato zou de laatste door Spada ontworpen Zagato zijn die in productie ging voordat hij het bedrijf verliet.
De Alfa Romeo Junior Z is door de Italiaanse carrosseriebouwer Zagato in beperkte oplage gebouwd tussen 1969 en 1975. De techniek en het ingekorte chassis was afkomstig van de Alfa Romeo Spider 1300 Junior, de productie van de carrosserie en eindmontage vond plaats in de fabriek van Zagato.
Toen het model voor het eerst werd getoond tijdens de Autosalon van Turijn in 1969 werd duidelijk dat Zagato een ontwerp had neergezet dat zijn tijd ver vooruit was. De opvallendste stijlkenmerken zijn toch wel de grote glazen achterklep en het front in doorzichtig kunststof waarin het Alfa hart werd uitgesneden.
De eerste serie, de Alfa Romeo 1300 GT Junior Zagato, werd tot 1972 geproduceerd met een totaal aantal van 1.108 exemplaren. Daarna volgde de 1600 GT met een totaal aantal van 402 stuks. De Zagato was ongeveer 20% duurder dan de Giulia Sprint 1300 waardoor het aantal verkopen beperkt bleef.
Dit is een van de beste Alfa rally auto’s die we ooit hebben gezien. De basis is een 1300 Junior Zagato van 1970, die in Nederland werd ingevoerd in 1992 en is gerestaureerd en opgebouwd in 2000 door Usato uit Ridderkerk. De carrosserie is voorzien van een rolkooi voor rally-gebruik en de motor is vervangen door een 2.0 Liter (AR06123) met twee dubbele DellOrto DHLA 40 E carburateurs voor meer vermogen. De Alfa is verder voorzien van alle nodige rally apparatuur. Deze auto rijdt fantastisch en gezien de pk/gewicht verhouding kun je er een rally mee winnen. Een ander voordeel is dat de Zagato’s in waarde stijgen, zodat men kan genieten van een vintage rally i.c.m. een solide investering.
Hebt u belangstelling? Stuur een mail